تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/03/20 - 07:24
کد خبر: 507143

نگاهی بر نشست فوق العاده گروه D۸ در استانبول؛

نشست فوق‌العاده استانبول/ تاکید بر عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تا محکومیت وحشی‌گری اسرائیل

نشست فوق‌العاده استانبول/ تاکید بر عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تا محکومیت وحشی‌گری اسرائیل

نشست فوق العاده وزرای خارجه ۸ کشور اسلامی در حال توسعه در استانبول با موضوع غزه برگزار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  علی باقری در نشست فوق‌العاده شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی-هشت) در خصوص وضعیت غزه که دیروز در استانبول برگزار شد، تاکید کرد: ما براین باوریم صلح، ثبات و امنیت کامل و حقیقی در خاورمیانه تا زمانی که دو مسئله «رفع کامل اشغالگری» و «خلع سلاح هسته‌ای» رژیم صهیونیستی محقق نگردد برقرار نخواهد شد.  متن کامل سخنرانی علی باقری کنی در این نشست  بدین شرح است:

جناب آقای رئیس، جناب آقای دبیرکل
وزرای محترم، خانم‌ها و آقایان، سلام علیکم، ابتدا مایلم از دولت ترکیه به جهت این ابتکار مهم و نیز از مهمان نوازی گرم و صمیمانه سپاسگزاری نمایم. همچنین، از زحمات جناب آقای دبیرکل و همکارانشان در دبیرخانه دی هشت برای آماده سازی این نشست مهم قدردانی می‌کنم.  در ابتدای سخن یاد رئیس‌جمهور شهید کشورم آیت‌الله رئیسی و وزیر خارجه شهید دکتر امیرعبداللهیان که در هشت ماه گذشته نقش بارزی در تلاش‌ها و رایزنی‌های کشورهای اسلامی در جهت حمایت و پشتیبانی جمعی کشورهای اسلامی از ملت فلسطین در قبال نسل‌کشی و کشتار رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم و مقتدر غزه ایفا نمودند گرامی می‌دارم. پس از هشت ماه حملات رژیم صهیونیستی، کماکان با بی عملی جامعه بین‌المللی در پایان دادن به این جنایات بی سابقه مواجه هستیم.

وضعیت جاری در گذرگاه رفح نیز جهان را در آستانه یک فاجعه انسانی دیگر قرار داده است. رژیم اشغالگر با به کارگیری سیاست تنبیه دسته جمعی، در پی تحقق هدف شوم و خطرناک فروپاشی اجتماعی در غزه از طریق غیرقابل سکونت ساختن این مکان است که مصداق بارز جنایت جنگی و نسل کشی محسوب می‌شود. همبستگی کشورهای اسلامی می‌تواند از استمرار این جنایات و آن سیاست جلوگیری نماید. جمهوری اسلامی ایران معتقد است باید تمام تمرکز و ظرفیت‌های کشورهای اسلامی و کشورهای عضو سازمان دی هشت در این جهت هدایت گردد.

قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی و قطع روابط سیاسی و اقتصادی و تحریم نفت، انرژی و کالاهای رژیم صهیونیستی گامی لازم و بدیهی در برابر  اقدامات تجاوزکارانه این رژیم در کشتار و تخریب گسترده در نوار غزه است. شناسایی حق شناخته شده ملت فلسطین و مقاومت مشروع این ملت در برابر تجاوز و اشغال بر اساس اصول حقوق حقوق بین الملل، شناسایی رژیم اسرائیل به عنوان رژیمی تروریستی و ایجاد یک ماموریت ویژه بین‌المللی برای رسیدگی به جنایت اسرائیل نزد محاکم بین‌المللی از جمله سایر اقدامات موثر کشورهای عضو در این مقطع حساس است.

رای اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص منطقه رفح که ناظر بر سه محور اساسی "توقف حمله"، "عدم ممانعت از ورود کمک‌های بشردوستانه" و "تشکیل کمیته حقیقت یاب بین المللی" است می تواند مبنا قرار گیرد. ما براین باوریم صلح، ثبات و امنیت کامل و حقیقی در خاورمیانه تا زمانی که دو مسئله "رفع کامل اشغالگری" و "خلع سلاح هسته ای" رژیم صهیونیستی محقق نگردد برقرار نخواهد شد.

در این مسیر 2 ابتکار را مطرح کرده ایم. نخست، طرح "همه پرسی ملی در سرزمین فلسطین" با مشارکت ساکنان حقیقی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی جهت تعیین سرنوشت خویش و تعیین نظام سیاسی آینده فلسطین؛ و دوم، ابتکار "خاورمیانه عاری از سلاح های هسته ای و کشتار جمعی" واقعیت این است که رژیم اشغالگر  تنها زمانی  حقیقت را می‌پذیرد  که از ابزار قدرت علیه آن استفاده کنیم و عملیات وعده صادق و اقدام مقتدرانه  جمهوری اسلامی ایران  در تنبیه این رژیم اشغالگر  گواه روشنی برای این مدعا است.

 جناب آقای رئیس، همکاران گرامی

اتخاذ سیاست‌های 2 گانه توسط برخی قدرت‌های غربی، یکی از علل اصلی جری شدن رژیم صهیونیستی در تشدید و استمرار قانون شکنی و به سخره گرفتن حقوق و موازین بین‌المللی بوده است. آمریکا که مبادرت به ارائه طرح‌های سیاسی در موضوع غزه می‌کند، چنانچه در توقف نسل کشی در غزه صادق است،  چرا پیشرفته‌ترین سلاح ها را که برای انهدام سخت‌ترین اهداف ساخته شده است،  در اختیار اشغالگران قرار می‌دهد  تا جنایتکاران زن و کودک بی پناه و مردم مظلوم غزه رابه بدترین وجه به شهادت برسانند. ضرورت دارد نشست امروزِ ما واجد پیامی روشن مبنی بر ضرورت و فوریت اصلاح این رویکرد غیر مسئولانه و مزورانه باشد.

در پایان مایلم پیشنهادهایی عملی را برای بررسی در این نشست مهم و تصمیم‌گیری در خصوص آنها ارائه نمایم:

١. ایجاد "برنامه حمایتی سازمان دی هشت در خصوص فلسطین". این برنامه می تواند کمک‌ها و مشارکتهای جمعی اعضای سازمان به نیازهای توسعهأ‌ای و بازسازی فلسطین را در دستورکار داشته باشد.

٢. حمایت دی هشت از تشکیل کنفرانس بین المللی بازسازی غزه و ایجاد صندوق اسلامی جهت جمع آوری کمک‌های مالی کشورهای اسلامی

٣. تشکیل گروه تماس دی هشت جهت همراهی با گروه تماس OIC در پیگیری بین المللی توقف جنگ علیه غزه و ارسال کمکهای بشردوستانه بین المللی به این منطقه
   
۴. قطع و تعلیق هرگونه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با رژیم صهیونیستی

۵. شناسائی ارتش رژیم اشغالگر صهیونیستی و نهادهای امنیتی آن به عنوان "نهادهای تروریستی"  به دلیل ارتکاب  جنایات نسل کشی، جنایات جنگی و نقض آشکار حقوق بشر وحقوق بین الملل بشر دوستانه

۶. حمایت سازمان دی هشت از شناسائی رژیم اسرائیل به عنوان یک موجودیت آپارتاید وتلاش مشترک کشورهای عضو برای احیای قطعنامه ٣٣٧٩ مجمع عمومی سازمان ملل متحد

٧. حمایت سازمان دی هشت از برگزاری گفت‌وگوهای فراگیر فلسطینی با شرکت همه گروه‌های فلسطینی جهت اجماع و وحدت ملی فلسطینی و توافق برای اداره مناطق فلسطینی پس از پایان جنگ وبرگزاری انتخابات

٨. درخواست سازمان دی هشت برای تعلیق عضویت و شرکت رژیم متجاوز صهیونیستی در نهادها و رویدادهای بین المللی از جمله اخراج این رژیم از المپیک پاریس و ...

٩ . تشکیل کمیته حقوقی مشترک از سوی کشورهای عضو سازمان دی هشت به منظورحمایت حقوقی از فلسطین در کارزارهای حقوقی بین المللی جاری در دیوان بین‌المللی دادگستری ودیوان بین‌المللی کیفری و غیره مجددا از فرصتی که برای تبادل نظر در خصوص این موضوع مهم فراهم شد سپاسگزاری می‌نمایم. امیدوارم این نشست نتایج عملی و فوری در راستای کاهش رنج و آلام مردم شریف غزه داشته باشد.

بیانیه پایانی

در پایان این نشست بیانیه ای صادر شد که در آن آمده است: خواستار آتش‌بس فوری، دائمی و بدون قید و شرط در غزه و پایان دادن به حملات رژیم اسرائیل به مردم فلسطین در غزه هستیم.

همچنین در این بیانیه آمده است: عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل و حمایت تزلزل ناپذیر کشورهای دی 8 از آرمان فلسطین را مورد تاکید قرار می دهیم.

در این بیانیه آمده است که اعضای دی-8 اهمیت محوری آرمان فلسطین را به رسمیت می شناسند و از همه ابزارها و توانایی ها در مبارزه مشروع ملت فلسطین برای آزادسازی تمام سرزمین های اشغالی خود، استفاده از حقوق مسلم خود و زندگی مستقل استفاده خواهند کرد. 

در این بیانیه تاکید شده که صلح عادلانه، پایدار و فراگیر تنها راه تضمین امنیت و ثبات برای همه مردم منطقه و محافظت از آنها در برابر مارپیچ خشونت و جنگ است و این امر بدون پایان دادن به اشغالگری رژیم اسرائیل امکان پذیر نیست. مسئله فلسطین بر اساس راه حل دو کشوری قابل حل است.

در این بیانیه تایید شده که اعضای دی-8 در برابر فاجعه انسانی وارد شده به نوار غزه و مردم آن به دلیل حملات مستمر اسرائیل که بیش از 8 ماه بدون رعایت اصول اخلاقی و انسانی ادامه یافته است، همبستگی دارند. ما حملات وحشیانه و غیرانسانی اسرائیل به مردم فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری از جمله بیت المقدس شرقی را به شدت محکوم می کنیم و تأثیر مخرب آنها بر صلح، ثبات و رفاه منطقه را به رسمیت می شناسیم.

در این بیانیه، همه کشورها متعهد می شوند که اطمینان حاصل کنند که اسرائیل به شدت از اقدامات موقت دستور دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) تبعیت می کند و بلافاصله حملات نظامی خود و سایر اقداماتی که گروه فلسطینی در رفح را در معرض شرایط سخت زندگی قرار می دهد، متوقف می کند.

از همه کشورها می خواهد که فشار دیپلماتیک، سیاسی، اقتصادی و حقوقی را اعمال کنند و تمام اقدامات لازم را برای توقف همه جنایات نیروهای اشغالگر اسرائیل علیه غیرنظامیان فلسطینی، به ویژه با توجه به نسل کشی مداوم و نقض شدید قوانین بین المللی و حقوق بشردوستانه بین المللی در مورد فلسطین، به کار ببرند. ترکیه، ایران، مالزی، اندونزی، مصر، نیجریه، پاکستان و بنگلادش اعضای گروه دی-8 (هشت کشور اسلامی درحال توسعه) را تشکیل می‌دهند.

گزارش از محمد جهاد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
مهمترین اعمال و دعاهای روز عید غدیر چیست؟
سرمربی جدید پرسپولیس معرفی شد
ورود موثر محققان جهاددانشگاهی برای حل مسائل اقتصادی کشور
رگبار، رعد و برق و تگرگ در نقاط مختلف کشور
حجم تجارت خارجی بدون نفت در دولت شهید رئیسی ۵۷ درصد بیشتر از دولت روحانی
آمادگی بسیج دانشجویی شهید بهشتی برای مناظره بین زاکانی و زنگنه
زاکانی بعد از مناظره: رأی دادن در هشتم تیر تداوم دولت شهدای خدمت است
زاکانی بعد از مناظره: رأی دادن در هشتم تیر تداوم دولت شهدای خدمت است
قاضی‌زاده بعد از مناظره: مبنای سیاست خارجی دولت من دیپلماسی عمومی است
قالیباف بعد از مناظره: موضوع رفع تحریم برای مردم مهم است
جلیلی بعد از مناظره: یکی از بسترهای مهم حقوق و معیشت مردم سیاست خارجی است
جشن «ولایت و اخوت» در حسینیه امام خمینی(ره) آغاز شد
نمایش ضعیفی دیگر از ایتالیا و پیروزی اسپانیا در نیمه نخست
گل‌آرایی ضریح سیدالشهدا در شب عید غدیر +عکس
گل‌آرایی حرم رضوی در آستانه عید غدیر +عکس
چه کسانی به عنوان مشاور کاندیداهای ریاست جمهوری وارد استودیو شدند؟
حمله به سفارت قطعا محکومه اما بهانه بود
روایت روحانی از فساد قرارداد کرسنت در دولت خاتمی
سامان سازمان‌های مردم نهاد یا انقلاب رنگی؟!
فیلم/ قاضی‌زاده: حامیان پزشکیان تک‌چشمی به دنیا نگاه می‌کنند
اجازه نمی‌دهیم سلامت انتخابات توسط کسی خدشه‌دار شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top